Jakub Matulka i Damian Syty rozpoczęli sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski od mocnego uderzenia, pewnie zwyciężając w 53. Rajdzie Świdnickim. Załoga Skody Fabii RS Rally2 narzuciła wysokie tempo już od pierwszego odcinka specjalnego i nie oddała prowadzenia aż do mety, wygrywając dziewięć z jedenastu prób i uzyskując na finiszu przewagę 32,4 sekundy nad rywalami.
Rajd Świdnicki – najstarsza impreza sezonu poza Rajdem Polski – po raz czwarty z rzędu otwierał kalendarz RSMP. Organizatorzy przygotowali trasę o długości 455,6 km, z czego 147,1 km stanowiło dystans odcinków specjalnych. Na starcie stanęło 80 załóg, w tym 27 historycznych. Do mety dotarły łącznie 53 ekipy – 37 z RSMP i 16 w ramach Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Sobotni, krótszy etap obejmował cztery próby. Dwa razy załogi ścigały się ulicami Świdnicy, a także na trasach ze Srebrnej Góry do Jodłownika oraz z Kamionek do Sierpnicy. Choć prognozy zapowiadały deszcz, warunki podczas rajdu okazały się stabilne i słoneczne, co pozwoliło zawodnikom na bardzo szybkie tempo – średnie prędkości na górskich oesach przekraczały 120 km/h.
Matulka i Syty byli bezkonkurencyjni w sobotę, zwyciężając na wszystkich odcinkach i budując przewagę 10,2 sekundy nad Grzybem i Biniędą oraz 12,7 sekundy nad braćmi Szejami. Za nimi czaił się Jarosław Kołtun z Ireneuszem Pleskotem, a piąte miejsce zajmowali powracający do najwyższej klasy Jakub Brzeziński i Jakub Gerber.
W niedzielę Matulka kontynuował ofensywę, zwyciężając w czterech pierwszych próbach i praktycznie rozstrzygając losy rajdu na swoją korzyść. Po raz pierwszy w całym weekendzie nie wygrał odcinka dopiero na dziewiątej próbie, kiedy kontrolował już tempo i zmierzał pewnie po swoje drugie w karierze zwycięstwo w RSMP, a pierwsze odniesione w duecie z Damianem Sytym.
Za plecami liderów trwała zacięta walka. Ostatecznie drugą lokatę wywalczyli Jarek i Marcin Szejowie, minimalnie wyprzedzając Grzyba i Biniędę o zaledwie 1,5 sekundy. Grzyb, dzięki najlepszej jeździe na Power Stage’u, zdobył jednak więcej punktów niż Szeja i uzyskał po rajdzie drugą pozycję w klasyfikacji sezonu. Czwartą lokatę zajęli Kołtun i Pleskot, tracąc do podium zaledwie 0,3 sekundy. Piąty był Brzeziński, który powrócił do ścisłej czołówki mimo rocznej przerwy od startów na poziomie Rally2.
W klasyfikacji klasy 3 (samochody Rally3) niepodzielnie rządzili Michał Chorbiński i Adam Chrzanowski, którzy wygrali wszystkie oesy, a także zgarnęli komplet 35 punktów za triumf w kategorii. Chorbiński, dla którego był to dopiero czwarty start autem Rally3, wykorzystał także kłopoty Huberta Kowalczyka, któremu minutowa kara przekreśliła szanse na zwycięstwo.
W klasyfikacji 2WD po pierwszym etapie liderowali Marek Mularczyk i Krzysztof Marczewski, ale w niedzielę Marcin Górny i Mateusz Martynek wyraźnie przyspieszyli i odnieśli swoje pierwsze w karierze zwycięstwo w rundzie RSMP w kategorii ośki. Po wielu latach startów Górny mógł wreszcie cieszyć się z sukcesu na najwyższym poziomie krajowej rywalizacji.
W klasach narodowych zwyciężali: Jakub Niemiec i Mateusz Bodniak (RN1), Marcin i Alicja Biernatowie (RN2) oraz Paweł Kostka i Rafał Goldman (RN3).
Po inauguracyjnej rundzie liderami RSMP są Matulka i Syty (33 pkt), przed Grzybem i Biniędą (26 pkt) oraz braćmi Szejami (25 pkt). Kolejna runda mistrzostw – Rajd Nadwiślański – odbędzie się w dniach 24-25 maja w Puławach.
Rajd Świdnicki – klasyfikacja końcowa:
- Jakub Matulka/Damian Syty (Škoda Fabia RS Rally2) 1:14:33,8 s
- Jarosław Szeja/Marcin Szeja (Škoda Fabia RS Rally2) +32,4 s
- Grzegorz Grzyb/Adam Binięda (Škoda Fabia RS Rally2) +33,9 s
- Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2) +34,2 s
- Jakub Brzeziński/Jakub Gerber (Citroën C3 Rally2) +38,8 s
- Łukasz Byśkiniewicz/Daniel Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:00,2 s
- Michał Chorbiński/Adam Chrzanowski (Renault Clio Rally3) +3:15,4 s
- Piotr Krotoszyński/Adrian Sadowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +4:32,6 s
- Hubert Kowalczyk/Dawid Potępa (Renault Clio Rally3) +6:22,0 s
- Szymon Talik/Michał Trela (Hyundai i20 R5) +7:18,0 s
Rajd Świdnicki – klasyfikacja końcowa 2WD:
- Górny/Martynek (Peugeot 208 Rally4) 1:23:21 s
- Mularczyk/Marczewski (Citroën DS3 R3T) +1:31.6 s
- Hurko/Janasz (Ford Fiesta R200) +3:40.8 s
- Anaszkiewicz/Borycki (Honda CR-Z) +3:45.4 s
- Piesko/Kacprzak (Peugeot 208 R2) +4:15.8 s
Rajd Świdnicki – klasyfikacja końcowa klasy 3:
- Chorbiński/Chrzanowski (Renault Clio Rally3) 1:17:49.2 s
- Kowalczyk/Potępa (Renault Clio Rally3) +3:06.6 s
- Kowal/Lenkowski (Ford Fiesta Rally3) +6:42 s
- Łabuda/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3 Evo) +17:31.5 s
RSMP 2025 – punktacja po 53. Rajdzie Świdnickim (runda 1/7):
- Matulka/Syty 33 pkt
- Grzyb/Binięda 26 pkt
- Szeja/Szeja 25 pkt
- Kołtun/Pleskot 23 pkt
- Brzeziński/Gerber 19 pkt
- Byśkiniewicz/Siatkowski 15 pkt
- Chorbiński/Chrzanowski 13 pkt
- Krotoszyński/Sadowski 11 pkt
- Kowalczyk/Potępa 9 pkt
- Talik/Trela 7 pkt
RSMP 2025 – punktacja 2WD po 53. Rajdzie Świdnickim (runda 1/7):
- Górny/Martynek 35 pkt
- Mularczyk/Marczewski 28 pkt
- Hurko/Janasz 22 pkt
- Anaszkiewicz/Borycki 19 pkt
- Piesko/Kacprzak 17 pkt
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.