New Balance wprowadza na rynek nową generację swojego flagowego modelu dla maratończyków: FuelCell SuperComp Elite v5. To but, który ma nie tylko wytrzymać 42 kilometry w maksymalnym tempie, ale przede wszystkim dać realne wsparcie biegaczowi. Niezależnie od tego, czy walczy o życiówkę, czy debiutuje na królewskim dystansie.
FuelCell SuperComp Elite v5 to model zaprojektowany z myślą o starcie w maratonie i innych biegach ulicznych. Kluczową zmianą w porównaniu do poprzednich wersji jest całkowicie przeprojektowana podeszwa środkowa, w której zastosowano wyłącznie lekką i sprężystą piankę FuelCell PEBA. Materiał ten zapewnia wyraźny zwrot energii, co przekłada się na lepszą ekonomię biegu przy dłuższym wysiłku.
Wewnątrz podeszwy umieszczono karbonową płytkę Energy Arc. To usztywniający element o łukowatym kształcie, który wspiera przetoczenie stopy i ułatwia dynamiczne wybicie. Rozwiązanie doskonale znane już z wcześniejszych modeli New Balance, jednak w wersji piątej zostało zoptymalizowane pod kątem pracy w wysokim tempie i długiego dystansu.
Lżejsze materiały, bardziej agresywny profil
Cała konstrukcja buta została odchudzona. W rozmiarze męskim 43 EU waży 214 gramów (poprzednio 237 g), a w damskim 37.5 EU – 165 gramów (poprzednio 188 g). W porównaniu z Elite v4 drop został podwyższony o 4 mm i teraz wynosi 8 mm (40 mm pięta, 32 mm przodostopie).
Udoskonalono również cholewkę. W nowej wersji zastosowano technologię FantomFit – lekką, bezszwową konstrukcję wykonaną z cienkich warstw syntetycznego materiału. Zapewnia ona lepszą wentylację i bardziej precyzyjne dopasowanie, co pomaga zminimalizować ryzyko otarć przy długotrwałym użytkowaniu.
Wyprofilowanie podeszwy sprzyja szybkiemu, płynnemu przetoczeniu stopy, co pozwala utrzymać rytm biegu przy zmęczeniu narastającym w drugiej połowie maratonu. Pomaga w tym również karbonowa płytka.
Testowane w warunkach startowych
FuelCell SC Elite v5 testował m.in. Brytyjczyk Alex Yee, triathlonista i mistrz olimpijski, który brał udział w procesie projektowania modelu. Miał te buty na nogach podczas swojego debiutu maratońskiego na TCS London Marathon 2025, który ukończył z czasem 2:11:08. Yee podkreśla, iż konstrukcja modelu zapewnia dużą responsywność i naturalne przetoczenie stopy. To cechy szczególnie istotne przy długim dystansie i szybkim tempie.
– Miałem szczęście kilkukrotnie odwiedzić laboratorium badawcze w Bostonie od momentu jego otwarcia w 2022 roku. Czuję się zaszczycony, iż mogłem testować i mieć choćby niewielki wkład w rozwój butów do biegania New Balance, a teraz modelu SC Elite v5. Testowałem go już w zeszłym roku i od razu po założeniu poczułem, iż to krok naprzód. But jest niesamowicie responsywny i pozwala na naturalne, efektywne i szybkie przetoczenie przy każdym kroku – mówi Alex Yee.
Według Chrisa Morfesi, który w New Balance odpowiada za rozwój linii performance running w New Balance, uwagi sportowców takich jak Yee miały bezpośredni wpływ na ostateczny kształt buta. Dotyczy to zwłaszcza w zakresie dopasowania, geometrii i pracy podeszwy.
Dla kogo jest ten model? Gdzie kupić? Ile kosztuje?
NB FuelCell SC Elite v5 to typowy startowiec. Sprawdzi się przede wszystkim u biegaczy szukających maksymalnej efektywności podczas zawodów, zwłaszcza na dystansach od 10 km do maratonu. Może być także używany podczas szybkich jednostek treningowych, takich jak tempo run czy długie rytmy, ale nie jest to but uniwersalny do codziennych treningów. W tej roli zdecydowanie lepiej sprawdzi się np. NB FuelCell Rebel v5, który zadebiutował na rynku na początku lipca.
Nowe startówki New Balance można kupić na stronie nbsklep.pl. Kosztują 1299,99 zł.
Źródło: New Balance, red