
Właściciele praw komercyjnych do Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), czyli spółka WRC Promoter, mogą już niedługo zmienić się na dobre.
Według informacji agencji Reuters, obecni właściciele – austriacki gigant energetyczny Red Bull oraz niemiecka firma inwestycyjna KW25 – prowadzą intensywne negocjacje dotyczące sprzedaży.
Współpraca z bankowym kolosem JPMorgan ma na celu znalezienie nowego nabywcy, a szacunkowa wartość transakcji może sięgnąć choćby 500 milionów euro. Oznaczałoby to jedną z największych operacji finansowych w świecie sportów motorowych ostatnich lat.
Czy nowy właściciel WRC przyspieszy ekspansję na rynek amerykański?
Nieoficjalne źródła sugerują, iż potencjalni nabywcy mogliby pomóc serii WRC rozszerzyć swoją obecność w Stanach Zjednoczonych – rynku, który od lat pozostaje celem dla promotorów. Mówi się, iż pierwsza runda WRC w USA może zostać rozegrana już w 2026 roku, a kandydatem do jej organizacji jest miasto Chattanooga w stanie Tennessee. To istotny krok, zważywszy na to, iż dotychczas rajdy WRC miały ograniczoną widoczność za oceanem, ustępując popularnością takim seriom jak NASCAR czy IndyCar.

Tajemnica negocjacji i cisza medialna
Oficjalnie WRC Promoter nie skomentował toczących się rozmów. W przesłanym oświadczeniu firma stwierdziła:
„Generalnie rzecz biorąc, nie komentujemy plotek ani oświadczeń osób trzecich i prosimy o wyrozumiałość” – czytamy w oświadczeniu.
Nie przeszkadza to jednak spekulacjom. Według dziennikarza Davida Evansa z portalu DirtFish, podczas Rajdu Wysp Kanaryjskich odbyły się intensywne spotkania z potencjalnymi inwestorami. Evans przewiduje:
„Nadchodzące tygodnie będą ekscytujące w politycznym krajobrazie WRC – zwłaszcza biorąc pod uwagę wszystkie rozmowy o rychłej sprzedaży WRC Promoter. Przynajmniej dwie zainteresowane strony były obecne w Las Palmas w zeszły weekend i wiele przewidywało ogłoszenie o zmianie właściciela w tym tygodniu” – napisał Evans.
Kim jest WRC Promoter i co się zmieniło od 2012 roku?
WRC Promoter zarządza komercyjną stroną Rajdowych Mistrzostw Świata od 2012 roku. Firma odpowiada za:
- marketing całej serii,
- sprzedaż praw medialnych,
- realizację transmisji na żywo.
W 2018 roku uruchomiono platformę streamingową WRC+ All Live, która w 2023 roku przekształciła się w Rally TV – nowoczesną usługę zapewniającą kibicom dostęp do pełnej relacji z każdego oesu rajdu.
Źródło: sport.delfi.ee