TYLKO U NAS. Zmiany w przetargach. Jest raport z konsultacji publicznych
Proces legislacyjny dotyczący regulacji rynku gier i zakładów w Polsce wkroczył w kolejną, kluczową fazę, co potwierdza opublikowany przez Rządowe Centrum Legislacyjne dokument podsumowujący prace nad nowelizacją przepisów wykonawczych.
Przedmiotem analizy stał się projekt z początku sierpnia bieżącego roku, który ma na celu zaktualizowanie warunków przetargowych dla podmiotów ubiegających się o koncesje na prowadzenie kasyn oraz salonów gry bingo pieniężne. Opublikowany raport rzuca światło na aktywność podmiotów branżowych, zaangażowanie partnerów społecznych oraz transparentność procedur lobbingowych towarzyszących tym zmianom prawnym.
Szeroki krąg adresatów i rynkowe realia
Przedmiotem szerokich konsultacji stał się projekt rozporządzenia z dnia 9 października
2024 r., mający na celu nowelizację rozporządzenia Ministra Finansów z 27 sierpnia 2010 r.
Regulacja ta jest istotna dla sektora rozrywkowego, gdyż określa szczegółowe warunki przeprowadzania przetargu dla podmiotów starających się o koncesję na prowadzenie kasyna gry lub zezwolenie na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne.
Warto w tym miejscu odnotować istotny fakt rynkowy, na który zwraca uwagę projektodawca: w momencie procedowania przepisów żaden podmiot w Polsce nie posiadał zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne, co sprawia, iż ciężar regulacji koncentruje się przede wszystkim na rynku kasyn.
W ramach dbałości o transparentność procesu legislacyjnego projekt został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z wymogami ustawy o działalności lobbingowej.
Ministerstwo Finansów i Gospodarki skierowało projekt do bardzo szerokiego grona odbiorców, obejmującego kluczowych graczy na rynku. Zaproszenie do wyrażenia opinii otrzymały między innymi spółki takie jak Arminotto, Bookmacher, a także liczne podmioty z grupy Casinos Poland. Na liście adresatów znalazły się również Casino Sp. z o.o., Estrada Polska czy Forgame Energy.
Konsultacje objęły także inne istotne podmioty sektora, w tym LV Bet zakłady bukmacherskie, spółkę Medella S.A., Novobet, Optimmum oraz Palasino Poland. Nie pominięto również firm takich jak PROENT, Provitel, Wintoro oraz Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe S.A.
Co istotne, do dialogu zaproszono reprezentację pracowniczą i branżową, w tym Organizacje Międzyzakładowe NSZZ „Solidarność” działające przy spółkach z grupy Casinos Poland, a także Stowarzyszenie Ekspertów i Doradców Rynku Gier Hazardowych oraz Związek Pracodawców Przemysłu Rozrywkowego i Gier. Tak szeroki zasięg konsultacji świadczy o chęci uwzględnienia głosu całego przekroju rynku, od operatorów, przez związki zawodowe, aż po organizacje eksperckie.
Aktywność branży i głos strony społecznej
Analiza informacji zwrotnych, jakie wpłynęły do ministerstwa, pozwala ocenić rzeczywiste zaangażowanie sektora w kształtowanie nowego prawa. Mimo wysłania projektu do kilkudziesięciu podmiotów aktywne stanowiska w ramach konsultacji publicznych zgłosiła węższa grupa liderów rynku.
Swoje opinie przedstawiły spółki Forgame Sp. z o.o., Casinos Poland sp. z o.o. oraz Casinos Poland CP sp. z o.o. Istotny głos w dyskusji zabrało również merytoryczne zaplecze branży, czyli Stowarzyszenie Ekspertów i Doradców Rynku Gier Hazardowych. Wszystkie zgłoszone uwagi zostały poddane analizie, a szczegółowe odniesienie się do nich zawarto w załączniku do raportu.
Równolegle do konsultacji rynkowych toczył się proces opiniowania przez podmioty dialogu społecznego, do których skierowano projekt na podstawie ustawy o Radzie Dialogu Społecznego.
W tym trybie swoje stanowiska przedstawiły organizacje reprezentujące szeroko pojęty biznes i pracowników: Polskie Towarzystwo Gospodarcze, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej oraz Federacja Przedsiębiorców Polskich. Projektodawca przygotował zestawienie uwag nieuwzględnionych, co jest standardową procedurą w przypadku rozbieżności stanowisk między stroną rządową a partnerami społecznymi.
Interesującym aspektem procesu legislacyjnego jest oficjalne zgłoszenie zainteresowania pracami nad projektem w trybie przepisów o działalności lobbingowej.
Z możliwości tej skorzystały najważniejsze podmioty, co wskazuje na wysoką wagę procedowanych zmian dla ich modeli biznesowych. Casinos Poland sp. z o.o. oraz Casinos Poland CP sp. z o.o. zgłosiły swoje zainteresowanie 10 września 2025 r.
Dzień później, 11 września, dołączyło do nich Stowarzyszenie Ekspertów i Doradców Rynku Gier Hazardowych, a 12 września – spółka FORGAME Sp. z o.o. Daty te korespondują z końcowym etapem zbierania opinii, co sugeruje dynamiczny przebieg prac nad ostatecznym kształtem rozporządzenia.
Proceduralne ramy i brak unijnej ingerencji
Formalna strona procesu legislacyjnego przebiegała zgodnie ze ściśle określonymi terminami i procedurami administracyjnymi. Pisma kierujące projekt do konsultacji i opiniowania zostały wysłane przez Ministra Finansów i Gospodarki 22 sierpnia 2025 r.
Standardowy termin na zgłaszanie uwag wyznaczono na 14 dni, jednakże projektodawca wykazał się elastycznością, deklarując, iż uwagi zgłoszone po tym terminie również zostały poddane wnikliwej analizie. W przypadku Rady Dialogu Społecznego, stosownie do wymagań ustawowych, termin na przedstawienie opinii był dłuższy i wynosił 30 dni.
Projekt był procedowany w pełnej jawności. Od momentu udostępnienia go w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, każdy zainteresowany podmiot mógł zgłosić chęć udziału w pracach w trybie lobbingowym. Procedura obejmowała również opiniowanie przez najważniejsze organy państwowe, w tym Prezesa UOKiK, Szefa CBA, czy Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Warto zaznaczyć, iż projektowana regulacja, mimo swojego wpływu na rynek usług, nie wymagała zasięgnięcia opinii ani uzgodnień z organami Unii Europejskiej, w tym z Europejskim Bankiem Centralnym. Oznacza to, iż zmiany mają charakter stricte krajowy i administracyjny, porządkując zasady przyznawania koncesji wewnątrz polskiego porządku prawnego.
Wszystkie dokumenty prawne dotyczące tego procesu znajdują się >>>TUTAJ<<<.
Przeczytaj też:
>>> „Matematyka emocji”. Jak to wygląda w Fortunie? Rozmawiamy z Maciejem Nowakiem
>>> Posłowie biorą pod lupę Kick.com. Chodzi o ochronę nieletnich
>>> „Problemy rynku zakładów i rozrywki nie są w Polsce unikalne względem reszty świata”
Aleksander Szczęsny
Więcej Kasyno
Zmierzch ery desktop. Smart Gambler w kasynach stawia na mobile
PRZEGLĄD MEDIÓW. Rok 2025 przyniósł fundamentalną zmianę w europejskim sektorze iGaming, która wykracza daleko poza kwestie sprzętowe. Komputery stacjonarne tracą prymat na rzecz urządzeń przenośnych, ale za tą transformacją stoi też ewolucja samej bazy klienckiej. Na rynku pojawia się nowa kategoria świadomych użytkowników, którzy wymuszają na operatorach rewizję dotychczasowych strategii… Krzysztof Małek

22 godzin temu