Żużel. Castagna nie ma pojęcia o silnikach? Były menedżer wytyka błędy!

4 godzin temu

Armando Castagna niedawno zapowiadał, iż przyniesie cykl Speedway Grand Prix do Glasgow, a w następnym wydaniu popularnego Speedway Stara został skonfrontowany za swoje inne wypowiedzi. Mowa tutaj o charakterze technicznym i roli tunerów w obecnym żużlu. Rolf Majaranta, czyli były menedżer szwajcarskiego zawodnika oraz w tej chwili tunera Marcela Gerharda napisał specjalny list do redakcji Speedway Stara. Szwajcar nie szczędził w nim ostrych słów względem działań Castagni oraz nakierował, iż obecna rola tunerów jest zbyt duża.

OGLĄDAJ MECZE LIGI BRYTYJSKIEJ W BRITISH SPEEDWAY NETWORK

Castagna w wywiadzie na łamach Speedway Stara zaznaczył, iż w tej chwili nie jakiegokolwiek producenta silników żużlowych, a świat żużla jest w rękach tunerów. Zdecydowanie nie zgodził się z tymi słowami Majaranta. – Przepraszam, ale Armando jest w błędzie. To brzmi tak, jakby to tunerzy decydowali nad technicznymi zasadami w żużlu – zaczyna. – Jestem świadomy, iż piastuje stanowisko Dyrektora Wyścigów Torowych w FIM i cieszy się szeroką estymą, ale jego wypowiedzi nie mogą pozostać bez komentarza. Możliwe, iż pamięta jak kilka lat temu wymieniliśmy ze sobą parę wiadomości na temat zmniejszenia kosztów. Byłem kiedyś menedżerem Marcela Gerharda podczas jego występów w grasstracku i napisałem kilka artykułów odnośnie żużla i silników GTR dla szwajcarskiej prasy. Marcel zasugerował, iż FIM powinien pozwolić na jeden wałek rozrządu wśród producentów, który będzie dozwolony oraz sprawdzony przez FIM. Niestety, ale nikt nie był zainteresowany pociągnąć ten temat dalej.

Żużel. Wilki pójdą po Ekstraligę? Duże transfery na horyzoncie!

Żużel. Zdążył wrócić z wakacji, a nie pojedzie. Pogoda górą

Rolf spojrzał również na komisję, gdzie znajdują się osobistości pokroju Jasona Crumpa i Grega Hanocka, ale brakuje osoby z doświadczeniem odnośnie technicznego spojrzenia na kwestie silników bądź bezpieczeństwa. – Z całym szacunkiem, ale w komisji powinny znajdować się osoby, które mają pojęcie o budowie silnika. Marcel Gerhard ma naprawdę sporą wiedzę od strony technicznej i był tunerem przed rozpoczęciem projektu GTR. (…) Jest naprawdę wielu tunerów w Europie i większość z nich zarabia na życie dzięki budowaniu silników. Zawodnicy płacą rachunki, prawdopodobnie dzięki sponsorom, którzy pragną pokryć wysokie koszty serwisowania oraz tuningowania jednostki.

Majaranta spojrzał również na kwestie silników. Jego zdaniem rozsądne by było, aby jednostki były zamknięte, a ich tuningowanie karane przez FIM. Do tego przytoczył on wypowiedź Emanuele Marzotto odnośnie dłuższego wałku korbowego. – Wprowadzić standardowe (zamknięte) silniki, które mogą być jedynie serwisowane oraz kontrolowane przez fabrykę oraz autoryzowanych tunerów. Innymi słowami – nikt nie mógłby dokonywać tuningu silnika, inaczej zawodnik ryzykowałby dotkliwe kary. Każdy tuner mógłby się zgłosić i zostać tym autoryzowanym. (…) Pomysł na wprowadzenie dłuższego wałku korbowego od 2027 nie pomoże w poprawieniu bezpieczeństwa. Emanuele (Marzotto) potwierdził, iż będzie to wymuszało również przebudowę skrzynki korbowej, a nie samego cylindra jak mówił Castagna. Jego zdaniem to koszt silnika wzrośnie o kolejne 2 tysiące euro! Jednak te zmodyfikowane silniki nie sprawią, iż motocykl będzie łatwiejszy do opanowania na przyczepnych torach. Gerhard przyznał: „Jedno tańsze i bezpieczniejsze rozwiązanie to zwiększanie wagi skrzynki korbowej”.

Żużel. Walczy, aby Łaguta i Sajfutdinow wrócili do GP. Wcześniej był menadżerem Gerharda (WYWIAD)

Na sam koniec były menedżer Gerharda podrzucił pomysł przetestowania rozwiązania przez Bartosza Zmarzlika oraz zachęcił do poszerzenia komisji o dodatkowego członka, który miałby doświadczenie z rynkiem tunerów. – Takie pomysły powinny być testowane przez światowe gwiazdy jak Bartosz Zmarzlik. Niech testuje na dwóch różnych motocyklach: jeden z lekką i drugi z ciężką skrzynią korbową. (…) Powinni wpuścić do komisji kogoś, kto nie ma interesów w stronie tunerów. Dlaczego by nie zaprosić byłego reprezentanta kraju oraz tunera, który sprzedał swój biznes? Może ktoś jak Jan Andersson?

Idź do oryginalnego materiału