Bez sprintu i deszczu, ale z juniorami i nowymi limitami – zapowiedź GP Austrii F1

5 godzin temu



Formuła 1 wraca do Europy, a areną zmagań kierowców będzie tor Red Bull Ring. Co trzeba wiedzieć przed rywalizacją w GP Austrii? Przeczytajcie zapowiedź!

Najważniejsze

  • W pierwszym treningu w barwach Ferrari pojedzie Dino Beganovic (za Charlesa Leclercka), a w McLarenie zadebiutuje Alex Dunne (w aucie Lando Norrisa)
  • Na torze dokonano kilku zmian by zmniejszyć problem limitów toru
  • Po raz pierwszy od pojawienia się sprintów w Formule 1, GP Austrii będzie standardowym weekendem wyścigowym

Harmonogram

Piątek, 27 czerwca:
godz. 9:55 – 10:40 – Trening F3
godz. 11:05 – 11:50 – Trening F2
godz. 13:30 – 14:30 – 1. Trening Formuły 1
godz. 15:00 – 15:30 – Kwalifikacje F3
godz. 15:55 – 16:25 – Kwalifikacje F2
godz. 17:00 – 18:00 – 2. Trening Formuły 1
godz. 18:35 – 19:20 – Trening Porsche Supercup

Sobota, 28 czerwca:
godz. 10:05 – 10:50 – Sprint F3
godz. 11:20 – 11:50 – Kwalifikacje Porsche Supercup
godz. 12:30 – 13:30 – 3. Trening Formuły 1
godz. 14:15 – 15:05 – Sprint F2
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje Formuły 1



Niedziela, 29 czerwca:
godz. 8:30 – 9:20 – Wyścig główny F3
godz. 10:00 – 11:05 – Wyścig główny F2
godz. 11:45 – 12:20 – Wyścig Porsche Supercup
godz. 13:00 – 13:30 – Parada kierowców
godz. 15:00 – 17:00 – Wyścig Formuły 1

Program TV

Wszystkie sesje na żywo zobaczycie w Eleven Sports 1 – wyjątkiem jest 2. trening, który będzie w Eleven Sports 2.

Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać w Eleven Sports (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.

Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €7.49 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego.

O torze

Liczy on sobie 4318 metrów. Kierowcy jadą po nim w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. W tym roku przejadą 71 okrążeń czyli 306 452 metrów. Najdłuższa prosta liczy 868 m, a tor składa się z tylko 10 zakrętów. Występuje na nim różnica poziomów wynosząca aż 63,6 metra. Ponownie będziemy mieli na nim aż 3 strefy DRS.

Zmiany na torze
– Nowa nawierzchnia pomiędzy zakrętami 2. i 3.
– Przesunięte białe linie na wyjściach z zakrętów 1, 3, 4, 6. i 8. oraz na wejściu w zakręt 7.

Grand Prix Austrii po raz pierwszy w historii pojawiła się w kalendarzu Formuły 1 w 1964 roku. Wyścig odbył się jednak tylko „jednorazowo” (nie stał się cykliczną imprezą) i zagościł na torze, zbudowanym na wojskowym lotnisku Zeltweg. Był to pierwszy i jedyny zarazem wyścig F1 na Zeltweg. Zwyciężył Lorenzo Bandini. Rok wcześniej także rozegrano tam Grand Prix, jednak nie znajdowała się ona wówczas w kalendarzu Mistrzostw Świata „Królowej Motorsportu”.

W latach 1965-69 nie rozgrywano wyścigu. FIA i lokalne władze chciały ograniczyć coraz większe ryzyko jakie wiązało się z zawodami F1. W tym czasie, nieopodal Spielbergu, budowano dużo bardziej profesjonalny, bezpieczny (jak na tamte czasy) i szybki Ostereichring. To właśnie tam, na okres od 1970 do 1987, przeniesiono Grand Prix Austrii. Wywołało to powszechną euforia wśród kierowców. Bardzo wyboisty i słabo zabezpieczony tor Zeltweg nie należał bowiem do ich ulubionych obiektów. W 1988 roku obiekt wypadł z kalendarza. Władze F1 uznały go za mało bezpieczny i z coraz bardziej starzejącą się infrastrukturą. Dopiero w 1995 roku torem Ostereichring zainteresowali się inwestorzy ze znanej telekomunikacyjnej spółki A-1. Sfinansowali oni przebudowę obiektu, w którą zaangażowany był choćby sam Herman Tilke. Remontu generalnego dokonano zimą 1995-96. Skrócono pętlę i postawiono na znaczne zwiększenie bezpieczeństwa. Na „nowym” A-1 Ringu rozgrywano zawody F1 w okresie 1997-2003. Ponowną przebudowę tor pod Spielbergiem przeszedł w 2004 roku. Wybudowano nową trybunę główną i garaże. Obiekt nazwano Spielberg New. Po początkowym fiasku przywracania do świetności austriackiego toru, właścicielem terenu został Dietrich Mateschitz, szef i założyciel koncernu Red Bull. W 2010 roku obiektowi przyznano licencję FIA najwyższego stopnia, a w 2011 odbyło się oficjalne otwarcie. W lipcu 2013 potwierdzono, iż od 2014 roku, Grand Prix Austrii powraca do kalendarza F1.

Oto onboard z toru:

Występy Kubicy

Robert Kubica ma dość bogatą historię startów na tym obiekcie. Pprzypomnicie sobie tutaj.

Poprzednio…

Sprint i kwalifikacje wygrał w 2024 roku Max Verstappen, ale w wyścigu najlepszym okazał się George Russell.

Opony

Na GP Austrii Pirelli zdecydowało się na niemal najbardziej miękki zestaw swoich mieszanek.

Pogoda

Szanse na deszcz są jedynie w piątek. Upału nie będzie.



fot. weather.com

Sędziowie

Do składu wraca Derek Wawrick:

Klasyfikacje

Klasyfikacja kierowców:



KierowcaKrajZespółPunktyZmiana po ostatnim
wyścigu
1Oscar PiastriMcLaren Mercedes198=
2Lando NorrisMclaren Mercedes176=
3Max VerstappenRed Bull Racing 155=
4George RussellMercedes136=
5Charles LeclercFerrari104=
6Lewis HamiltonFerrari79=
7Andrea Kimi AntonelliMercedes63=
8Alex AlbonWilliams Mercedes42=
9Esteban OconHaas22+1
10Isack HadjarVisa CashApp RB21-1
11Nico HulkenbergSauber20=
12Lance StrollAston Martin Mercedes14=
13Carlos SainzWilliams Mercedes13=
14Pierre GaslyAlpine11=
15Yuki TsunodaRed Bull10=
16Fernando AlonsoAston Martin Mercedes8+2
17Oliver BearmanHaas6-1
18Liam LawsonVisa CashApp RB4-1
19Jack DoohanAlpine0=
20Gabriel BortoletoSauber0=
21Franco ColapintoAlpine0

Klasyfikacja konstruktorów:

Poz.ZespółPktZmiana po ostatnim
wyścigu
1McLaren Mercedes374=
2 Mercedes199+1
3Ferrari183-1
4RedBull Racing RBPT162-1
5Williams Mercedes55=
6Visa CashApp RB28=
7Haas Ferrari28=
8Aston Martin Aramco Mercedes22+1
9Kick F1 Team20-1
10Alpine Renault11-1

Wykorzystanie elementów silnika:

KierowcaZespółICE (limit 4)TC (4)MGUH (4)MGUK (4)ES(2)CE (2)Ex (8)
Max VerstappenRed Bull Racing Honda RBPT2332224
Yuki TsunodaRed Bull Racing Honda RBPT2222334
Fernando AlonsoAston Martin Aramco Mercedes3333113
Lance StrollAston Martin Aramco Mercedes2222112
Andrea Kimi AntonelliMercedes3333113
George RussellMercedes3333223
Charles LeclercFerrari3333124
Lewis HamiltonFerrari3333114
Nico HulkenbergKick Sauber Ferrari2222112
Gabriel BortoletoKick Sauber Ferrari2222112
Pierre GaslyAlpine Renault2222333
Franco ColapintoAlpine Renault4444226
Alexander AlbonWilliams Mercedes2222112
Carlos SainzWilliams Mercedes2222112
Liam LawsonRB Honda RBPT5554334
Isack HadjarRB Honda RBPT2222224
Oliver BearmanHaas Ferrari3333114
Esteban OconHaas Ferrari2222113
Lando NorrisMcLaren Mercedes1111111
Oscar PiastriMcLaren Mercedes1111111

Punkty karne:



KierowcaPunktyNajbliższe punkty wygasają...Reprymendy
Max Verstappen1130/06/25 - 2 pkt
Logan Sargeant7
Liam Lawson601/12/25 - 2 pkt1
Nico Hulkenberg430/06/25 - 2 pkt
Jack Doohan422/03/26 - 2 pkt1
Oliver Bearman403/11/25 - 2 pkt
Lando Norris301/12/25 - 3 pkt
Lance Stroll301/12/25 - 2 pkt
Esteban Ocon226/05/25 - 1 pkt1
Carlos Sainz226/05/25 - 1 pkt
Fernando Alonso230/06/25 - 2 pkt
Oscar Piastri203/11/25 - 2 pkt
Franco Colapinto228/10/25 - 2 pkt
Alexander Albon
201/12/25 - 2 pkt
Daniel Ricciardo1
George Russell
101/12/25 - 1 pkt
Sergio Perez126/05/25 - 1 pkt
Pierre Gasly01
Yuki Tsunoda01

Pojedynki zespołowe w okresie 2025 zobaczycie tutaj.

Hej! Miło iż trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter,
, YouTube,
Tik Tok, LinkedIn i Twitch!



Idź do oryginalnego materiału