
Francuski rynek motoryzacyjny pogrąża się w coraz głębszym kryzysie. W maju 2025 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych spadła o 12% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku – wynika z danych opublikowanych przez Plateforme Automobile (PFA).
To już piąty miesiąc z rzędu, kiedy sektor notuje spadki, co budzi duże obawy wśród dealerów i producentów.
Ekonomiczne realia i polityka miast hamują sprzedaż
Spadek liczby rejestracji o około 15 000 sztuk to rezultat kilku czynników. Konsumenci coraz częściej rezygnują z zakupu nowego auta z powodu niepewności ekonomicznej oraz rosnących kosztów utrzymania pojazdu – od ubezpieczenia po ceny paliwa.
Ważną rolę odgrywa również trudność posiadania auta w dużych miastach. Choć niedawno Zgromadzenie Narodowe zdecydowało o zniesieniu niektórych Stref Niskiej Emisji (ZFE), ich wcześniejsze istnienie zniechęciło część potencjalnych nabywców.
Samochody spalinowe pod presją – producenci odnotowują rekordowe spadki
Największy cios dotyka segmentu aut benzynowych. Sprzedaż Toyoty spadła aż o 25%, Volkswagen stracił 12%, a francuskie koncerny, choć radzą sobie nieco lepiej, również notują ujemne wyniki: Stellantis –10%, Renault –7%.
Taka tendencja może prowadzić do ograniczeń produkcji, a choćby redukcji zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym.

Elektryki również tracą, ale wolniej
Choć pojazdy elektryczne uchodzą za przyszłość branży, ich sprzedaż również maleje – w maju odnotowano spadek o 7% w stosunku do poprzedniego roku. najważniejsze przyczyny? Wysokie ceny zakupu, niewystarczająca liczba stacji ładowania oraz ograniczone wsparcie państwowe w postaci premii i dopłat.
Tesla, niegdyś lider rynku EV, traci najbardziej – sprzedaż zmniejszyła się aż o 50% od początku roku, co oznacza około 10 000 sprzedanych aut miesięcznie mniej. Zdaniem ekspertów to efekt przestarzałej gamy modelowej i kontrowersji związanych z Elona Muskiem.
Hybrydy rosną w siłę – rozwiązanie pośrednie zyskuje na znaczeniu
Na tle ogólnych spadków jedynym wyraźnym zwycięzcą okazują się auta hybrydowe. W maju 2025 roku aż połowa nowo zarejestrowanych samochodów we Francji to właśnie pojazdy z napędem hybrydowym – jeszcze rok wcześniej udział ten wynosił tylko 33%.
Prognozy na przyszłość – bez perspektyw na szybkie odbicie
Eksperci branży motoryzacyjnej nie przewidują szybkiej poprawy sytuacji. Choć hybrydy dają pewne nadzieje, ogólna kondycja rynku pozostaje słaba. Potrzebne są zdecydowane działania – zarówno ze strony producentów, jak i rządu – by przywrócić zaufanie konsumentów i ożywić sprzedaż.
Źródło: franceinfo.fr