Hyundai rozważa czwarty samochód Rally1 w okresie WRC – decyzja wciąż otwarta

rallypl.com 1 dzień temu

Hyundai Motorsport, jedna z czołowych ekip Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), ponownie rozważa możliwość wystawienia czwartego samochodu i20 N Rally1 w okresie 2025.

Jak potwierdził prezes zespołu i dyrektor zarządzający Cyril Abiteboul, decyzja w tej sprawie wciąż jest analizowana i zależy od szeregu czynników wewnętrznych.

Rywalizacja z Toyotą i strategia na sezon

Obecnie Toyota Gazoo Racing dysponuje czterema pełnoetatowymi kierowcami: Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta i Sami Pajari. Dodatkowo, w wybranych rundach startuje także Sébastien Ogier, ośmiokrotny mistrz świata. Co istotne, Ogier w swoich trzech występach zdobywał punkty do klasyfikacji producentów, co pozwoliło Toyocie zbudować 55-punktową przewagę.

Hyundai, mimo iż na razie wystawia tylko trzech kierowców – Thierry’ego Neuville’a, Otta Tänaka i Adriena Fourmaux – przyznaje, iż wystawienie czwartego auta może stanowić istotny element strategicznej gry.

Logistyka kontra efektywność

Wciąż jest szansa na czwarty samochód” – powiedział Abiteboul podczas Rajdu Portugalii. Zaznaczył jednak, iż decyzja musi zostać oparta na realnej ocenie sytuacji finansowej i sportowej zespołu:, powiedział Abiteboul.

Hyundai Motorsport GmbH

„Runda na Wyspach Kanaryjskich była wstrząsem dla systemu, a kiedy dochodzi do wstrząsu dla systemu, trzeba się przegrupować, przemyśleć i wstrzymać niektóre z zaplanowanych przez nas działań, a w szczególności zastanowić się nad najlepszym sposobem wykorzystania dostępnych zasobów finansowych”.

„Prowadzenie czwartego samochodu wymaga większych zasobów w zakresie personelu, środków finansowych i logistyki. Czy po Wyspach Kanaryjskich uruchomienie czwartego samochodu było najlepszym sposobem na wykorzystanie zasobów? Być może, być może nie.”

Prezes zespołu zaznaczył również, iż bez odpowiedniego poziomu konkurencyjności nie ma sensu inwestować w rozszerzenie składu.

„W każdym razie odkładamy tę decyzję do czasu, aż będziemy mieli nieco jaśniejszy pogląd, ponieważ szczerze mówiąc, jeżeli wystawiasz cztery niekonkurencyjne samochody, to nie pomaga to w twojej sprawie.

Wpływ na testy i rozwój

Jednym z argumentów za czwartym autem jest zwiększona liczba dni testowych, a co za tym idzie – więcej danych, zwłaszcza na temat nowych opon Hankook. Jednak Abiteboul podkreśla, iż to kosztowny sposób pozyskiwania informacji i Hyundai szuka alternatywnych rozwiązań.

„Pierwszą rzeczą jest zrozumienie naszego poziomu konkurencyjności i wszystkiego, co możemy zrobić w najbliższym czasie, aby go poprawić. Następnie, jeżeli masz pewność siebie, możesz grać taktyką z czwartym samochodem.

„Jest też taki przypadek, iż oczywiście z większą liczbą samochodów masz więcej dni testowych, a tym samym dowiadujesz się więcej o oponach Hankook i myśleliśmy o tym, ale jest to kosztowny sposób na uzyskanie dostępu do większej ilości informacji o oponach. Chcemy myśleć, iż możemy osiągnąć ten sam wynik w inny sposób”.

Co dalej dla Hyundaia?

Na nadchodzący Rajd Sardynii (5–8 czerwca), Hyundai nie planuje jeszcze żadnych zmian – zespół pozostanie przy dotychczasowym składzie. Jednak decyzja dotycząca ewentualnego czwartego auta może zapaść jeszcze w tym sezonie, w zależności od postępów i analizy skuteczności dotychczasowej strategii.


Źródło: wrc.com

Idź do oryginalnego materiału