Powołana do walki z dopingiem w lekkiej atletyce organizacja Athletics Integrity Unit (AIU) ogłosiła nawiązanie strategicznej współpracy ze szwajcarską marką sportową On. Nowe porozumienie zakłada rozszerzenie globalnego rejestru zawodników objętych testami antydopingowymi (Registered Testing Pool, RTP) oraz wzmocnienie Road Running Integrity Programme.
On dołącza do grona czołowych marek sportowych – adidas, ASICS i Nike – które od 2019 roku wspierają finansowo działania AIU. Jednak tegoroczne porozumienie z On to krok milowy: szwajcarska firma jako pierwsza sfinansuje bezpośrednie włączenie dodatkowych zawodników do programu RTP. W 2025 roku środki przekazane przez markę On umożliwią objęcie testami sześciu kolejnych sportowców.
Rygorystyczne testy dla ambasadorów marki
To nowa inicjatywa, zatwierdzona przez Światową Agencję Antydopingową (WADA), która umożliwia sponsorom zapewnienie, iż ich kluczowi zawodnicy podlegają najwyższym standardom testowania. Sportowcy zgłoszeni przez sponsorów muszą spełniać określone kryteria wynikowe lub wykazywać potencjał osiągania wyników na najwyższym poziomie międzynarodowym. Po akceptacji trafiają pod opiekę AIU, która obejmuje niezależne działania antydopingowe – testowanie, edukację, zbieranie danych wywiadowczych, dochodzenia i ewentualne sankcje.
– AIU z euforią wita markę On w gronie partnerów i traktuje tę współpracę jako wyraźny sygnał zaangażowania firmy w walkę z dopingiem na światową skalę. To istotny moment – cztery czołowe marki obuwnicze wspólnie wspierają Program Integralności Biegów Ulicznych. Rozszerzenie RTP dzięki finansowaniu zewnętrznemu to znakomita wiadomość dla lekkoatletyki i dowód, iż uczciwość w sporcie traktowana jest bardzo poważnie – powiedział Brett Clothier, szef AIU.
Flavio Calligaris, dyrektor ds. strategii sportowej i partnerstw w firmie On, podkreślił, iż firma dąży do całościowego wspierania zawodników – nie tylko poprzez sprzęt i umowy sponsorskie.
– Nasza inwestycja w partnerstwo z AIU to kolejny istotny krok w budowaniu relacji z zawodnikami opartych na zaufaniu i wspólnych wartościach. Chcemy, by nasi sportowcy mieli dostęp do rygorystycznych testów oraz edukacji antydopingowej. Ten krok potwierdza nasze zdecydowane stanowisko: stawiamy na czysty sport i chcemy, by nasi zawodnicy mogli startować z pełnym spokojem ducha – powiedział Calligaris.
Badają biegaczy ulicznych
Road Running Integrity Programme wystartował w 2020 roku. Po zakłóceniach spowodowanych pandemią COVID-19, w 2023 roku program przeprowadzono kompleksowo – zebrano 5 578 próbek od 1 455 zawodników. w okresie 2024 liczba próbek wzrosła do 6 098, a objętych testami zostało 1 829 sportowców z 89 krajów.
Poza czterema głównymi markami sportowymi – adidas, ASICS, Nike i On – finansowego wsparcia programowi udzielają również World Athletics, cykl Abbott World Marathon Majors, organizatorzy biegów posiadających status Platinum, Gold, Elite i Label Road Races, zawodnicy z etykietą Platinum i Gold.
Źródło: AIU
fot. w nagłówku Depositphotos.com