Jak wygląda “typowy” weekend wyścigowy w jednej z najlepszych ekip w stawce? Do jakich napięć dochodzi między kierowcami? Przeczytajcie!
Najnowszą pozycją wydawniczą dotyczącą Formuły 1 jest książka Matta Wymana „Mercedes. Za kulisami teamu F1”. Jej 10. rozdział przenosi nas w samo serce rywalizacji podczas Grand Prix Brazylii. Zaglądamy w nim w duszę zespołu, który walczy nie tylko z rywalami na torze, ale i z własnymi słabościami, frustracją oraz bólem niepowodzeń. W centrum tego emocjonalnego wiru stoją Lewis Hamilton – siedmiokrotny mistrz świata, legenda pragnąca odzyskać dawną chwałę – oraz George Russell, młody wilk, pełen determinacji i pasji, który marzy o zapisaniu własnego rozdziału w historii sportu.
Zamów książkę „Mercedes. Za kulisami teamu F1” na LaBotiga.pl: https://bit.ly/powrot-mercedes
– rabat od ceny okładkowej
– wysyłka jeszcze przed premierą – czytasz jako pierwszy!
– atrakcyjne pakiety z innymi książkami i gadżetami dla fanów F1
Pod gabinetem Toto Wolffa, na torze w São Paulo, w tym samym miejscu, w którym przed rokiem wygrał wyścig dla Mercedesa, George Russell szeroko rozkłada ręce. „Niech mnie ktoś przytuli” – dopomina się nie do końca poważnie, choć w tych konkretnych okolicznościach pewnie by mu to nie zaszkodziło. Weekend wyścigowy w São Paulo właśnie dobiega końca. Grand Prix Brazylii kończy męczącą serię trzech wyścigów w trzy tygodnie, rozgrywanych w obu Amerykach. Najpierw były dramatyczne wydarzenia w Austin w Teksasie, następnie kierowcy ścigali się w rozrzedzonym powietrzu Meksyku, by zakończyć tę serię pod kolejną wielką metropolią, na legendarnym torze na przedmieściach São Paulo. Trzy tygodnie rywalizacji bez przerwy, i to na koniec długiego sezonu. Gdy zespoły mówią o tym, iż w tym sporcie trzeba być wytrwałym i odpornym, właśnie to mają na myśli.
W obozie Mercedesa, po weekendzie w Ameryce Południowej, który wypadł znacznie poniżej oczekiwań, żartobliwa prośba Russella wydaje się świetnie podsumowywać ogólne nastroje. Dotarli tak daleko – i to nie tylko od domu, ale także w obszarze poprawy osiągów w ostatnich kilku wyścigach (ze szczególnym uwzględnieniem P2 Hamiltona w Meksyku z regulaminową deską) – iż dzisiaj każdemu przydałby się pokrzepiający uścisk. Bez względu na to, o jakim przedsięwzięciu mowa, potknięcie musi wywołać emocjonalną reakcję. choćby jeżeli jest to tylko poczucie rozczarowania w zespole, nie pozostaje bez wpływu.
„Nawet małżeństwa potrzebują spędzić trochę czasu osobno” – mówi. „George to wie i ja to wiem. Przez ostatnie trzy tygodnie pracujemy razem codziennie, ale po Abu Zabi robimy przerwę. Nie będziemy się widzieć co najmniej przez miesiąc, ale George potrafi sam świetnie o siebie zadbać. Może wyślemy sobie jakieś zdjęcie z wakacji, ale dopóki nie pojawi się problem do omówienia, obaj będziemy korzystać z wolnego.” Kończąc owsiankę, Aleix Casanovas zwraca uwagę na inżynierów, którzy zaczynają wychodzić z zaplecza garażu. Wstaje z krzesła. Nie czas na to, by myśleć o wolnym. Właśnie skończyła się odprawa, na której ustalono wyjściowe ustawienia samochodu, więc trener przygotowania fizycznego rusza na poszukiwania swego kierowcy, by jego też optymalnie „ustawić”.
Tuż przed kwalifikacjami, ale już po jedynej sesji treningowej w ten weekend, George Russell pojawia się w garażu na ważenie. Została godzina przygotowań do przejechania najszybszego okrążenia oraz wszystkich późniejszych okrążeń, więc ekipy muszą sobie zaufać, iż wskazane ustawienia samochodów będą optymalne. W tym czasie w Mercedesie skupiają się na ocenie degradacji opon, by móc wytyczyć strategię pit stopów. Wybrali również mniej bezkompromisowy prześwit, żeby uniknąć podobnej wpadki jak na COTA. Sytuacja nie jest idealna, a mimo to, gdy Russell wchodzi na wagę, robi to z przekonaniem charakterystycznym dla żołnierza stającego do inspekcji. Wzrost, kombinezon i kask powodują, iż mocno rzuca się w oczy. Obok niego stoi Aleix Casanovas i sam też sprawdza wskazanie. Przedstawiciel FIA odnotowuje wynik ważenia w protokole. Gdy – podobnie jak Lewis Hamilton po drugiej stronie garażu – Russell siedzi już w kokpicie, Casanovas podaje mu bidon z długą słomką. Na kolanach kładzie mu porcję suchego lodu, by zapewnić odpowiednie schłodzenie ciała. „Próba radia” – odzywa się Russell na swoim kanale komunikacji.
Współpracują nad rozgryzieniem samochodu, który sprawia im tyle trudności. „Nie zamierzam przepraszać za to, iż się ścigam, ale przy trudnościach, z jakimi się tak zmagam, wyszło to bardziej agresywnie niż zwykle” – przyznaje Hamilton. „George od początku do końca zachował się fair.” „Nie mam z tym wszystkim najmniejszego problemu” – mówi Russell, który również chce skomplementować zespołowego partnera. „Strategia na jeden postój nie była optymalna, jeżeli chodzi o tempo w wyścigu, ale cieszę się, iż to zrobiliśmy. Musimy po prostu sprawić, by ten samochód stał się szybszy.” „Wiem, iż pracujecie nad czymś lepszym na następny sezon” – dodaje Lewis, zwracając się do całego zespołu, jak gdyby z Russellem nawzajem uzupełniali swe wypowiedzi – „ale potrzebujemy czegoś radykalnie innego. To nie może być siostrzana koncepcja tego bolidu. To nie może być upiorny brat bliźniak samochodu z zeszłego sezonu” – kończy, wywołując tym samym posępne rozbawienie zebranych osób, które są tego samego zdania.
O książce:
Zajrzyj do padoku ekipy Mercedes-AMG PETRONAS F1!
Napięcie towarzyszące przedsezonowym testom. Emocje weekendów wyścigowych. Kulisy najważniejszych wydarzeń, jak wyścigi na Silverstone i w Monako, ale także pierwszego w historii Grand Prix Las Vegas. Ta książka to unikatowy wgląd w realia funkcjonowania jednego z najbardziej utytułowanych zespołów w historii Formuły 1.
Matt Whyman w sezonach 2023 i 2024 na co dzień towarzyszył Lewisowi Hamiltonowi i George’owi Russellowi, a także szefowi zespołu Toto Wolffowi oraz jego specjalistom. Dzięki bezprecedensowemu dostępowi na wyłączność do zespołu, a także niepublikowanym dotąd zdjęciom autor przedstawia drogę pokonywaną przez Srebrne Strzały, które stają właśnie przed największym wyzwaniem w historii: walką o powrót na szczyt.
Brutalnie szczera, nietuzinkowa i pełna niesamowitych anegdot. To idealna lektura dla fanów serialu Formuła 1. Jazda o życie oraz dla wszystkich kibiców, którzy nie mają dość zakulisowej wiedzy o najszybszym sporcie świata.
Książka jest dostępna na: https://bit.ly/powrot-mercedes
Materiał partnera