Polski rynek używanych vanów opiera się głównie na samochodach z importu – stanowią one aż 78 proc. pojazdów w tym segmencie. Zdecydowany prym wiodą Volkswageny (42 proc. wszystkich używanych vanów w Polsce w bazie CARFAX) oraz Ople (18 proc.) Przeciętny van na polskich drogach ma 15 lat, 232 tys. kilometrów na liczniku i zwykle jest napędzany dieslem. Aż 90 proc. pojazdów miało w historii co najmniej jedno zdarzenie związane z ryzykiem, np. uszkodzenie czy cofnięcie licznika. To wyraźnie więcej niż średnia dla ogółu aut używanych w Polsce.
W segmencie vanów na polskich drogach zdecydowanie dominuje Volkswagen –- auta tej marki stanowią aż 42 proc. wszystkich vanów w liczącej ponad 23 mln używanych samochodów w Polsce bazie CARFAX – firmy dostarczającej użytkownikom raporty o historii używanych samochodów z wiarygodnych oraz certyfikowanych źródeł. Kolejne miejsca zajmują marki Opel (18 proc.), Ford (15 proc.), Renault (9 proc.) oraz Toyota (5 proc.).
Wśród konkretnych modeli najczęściej spotykane są Opel Meriva i Volkswagen Touran (po niemal 20 proc. każdy). Kolejne miejsca zajmują Volswagen Caddy i Ford C-Max (po 14 proc. vanów w bazie CARFAX) oraz Volkswagen Sharan (10 proc.).
Prawie 80 proc. używanych vanów w Polsce pochodzi z importu
Wiele pojazdów z tej kategorii jest sprowadzonych z zagranicy – wśród wszystkich aut w polskiej bazie CARFAX jest to 59 proc., natomiast wśród vanów – aż 78 proc. Tylko
9 proc. vanów pozostaje własnością pierwszego właściciela (wśród ogółu używanych aut w Polsce jest to 16 proc.). Wyraźną przewagę mają w tym segmencie diesle, które stanowią 60 proc. pojazdów, podczas gdy te z napędem benzynowym stanowią 40 proc. Wśród ogółu używanych samochodów proporcje te kształtują się następująco: auta benzynowe – 46 proc., diesle – 37 proc., inne typy napędu – 13 proc.
Prawie wszystkie vany na polskich drogach są obarczone ryzykiem
Przeciętny używany van w Polsce ma 15 lat i 232 tys. kilometrów przebiegu, czym nie odstaje szczególnie od średniej dla wszystkich używanych samochodów w Polsce (15 lat i 220 tys. kilometrów przebiegu). Typowy jest również odsetek aut po wypadkach – blisko 40 proc. Jednak prawie 90 proc. vanów ma w swojej historii odnotowane wydarzenia związane z ryzykiem, np. uszkodzenia czy wzbudzające wątpliwości wskazania licznika. To sporo więcej niż średnia dla ogółu samochodów używanych w Polsce, która wynosi 77 proc.
Polski rynek vanów, pojazdów poszukiwanych ze względu na swoje walory praktyczne przez większe rodziny, wciąż zdominowany jest przez samochody używane sprowadzane z zagranicy, często po intensywnej eksploatacji, co wynika również (zwłaszcza) z charakteru takich pojazdów. Nie powinien więc dziwić ponadprzeciętny w stosunku do średniego przebieg. Ich historia będzie często bardzo bogata w zdarzenia – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska – Szczególną ostrożność warto zachować przy autach z nowoczesnymi silnikami benzynowymi czy dieslami, które bywają delikatne i kosztowne w naprawach. Wyposażone w nie zawsze trwały osprzęt mogą przysporzyć kosztownych niespodzianek, zwłaszcza gdy nie były systematycznie serwisowane. Dla nabywcy oznacza to konieczność dokładnej weryfikacji historii auta i unikania rozwiązań technicznych znanych z awaryjności, zwłaszcza iż to czynnik ceny i kosztów do użyteczności bywa najważniejszy w decyzjach zakupowych w tym segmencie. W dłuższej perspektywie warto także brać pod uwagę zmiany przepisów dotyczących emisji i dostępności do stref czystego transportu, które mogą ograniczyć opłacalność zakupu niektórych typów napędu i faworyzować inne, takie jak hybrydy czy elektryki.
* Analizą objęto 20 marek samochodów z segmentu vanów, wybranych na podstawie informacji o sprzedaży i popularności.