Rajd Polski 2025: Mārtiņš Sesks liderem po emocjonującym początku!

rallypl.com 13 godzin temu

Mārtiņš Sesks wrócił do FIA Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC) z przytupem. Po zwycięstwie w Rajdzie Polski w 2023 roku, Łotysz znów pokazuje klasę – po porannych odcinkach 81. Rajdu Polski ORLEN OIL objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej czwartej rundy sezonu 2025.

Rajd Polski 2025 dla Łotysza zaczął się wspaniale. Już na pierwszym sobotnim odcinku specjalnym Świętajno Sesks wyprzedził lidera po piątku – Miko Marczyka – o imponujące 9,1 sekundy. To pozwoliło mu wskoczyć na fotel lidera rajdu, mimo że… dzień nie przebiegł bez przygód.

Przygoda na trasie i utrata zderzaka

Na OS3 kierowca Škody Fabii RS Rally2 w barwach MRF popełnił błąd na hamowaniu i wypadł z drogi, kończąc próbę bez przedniego zderzaka. Choć strata czasu nie była wielka, przewaga nad Roope Korhonenem spadła do zaledwie 1,5 sekundy. Na szczęście w kolejnej próbie Sesks znów był najszybszy – o sekundę lepszy od Marczyka. Po czterech odcinkach jego przewaga nad Korhonenem wzrosła do 5,6 s, a Marczyk traci do lidera 8,6 s.

Problemy konkurentów i dramaty na trasie

Roope Korhonen, lider klasyfikacji generalnej ERC, przyznał po OS4, iż zmagał się z trudnym rytmem i notatkami. Miko Marczyk, dwukrotny mistrz Polski, również nie był w pełni zadowolony ze swojego tempa.

„Wiemy, iż są jeszcze miejsca do optymalizacji naszej jazdy, szczególnie na wymagającym pod kątem opisu odcinku Stare Juchy” – napisał Mikołaj Marczyk po OS4

Tymczasem Isak Reiersen w debiucie na Rajdzie Polski jedzie bardzo solidnie – w tej chwili jest czwarty, tuż przed Madsem Østbergiem i Jonem Armstrongem, który korzysta z Forda Fiesty Rally2 na oponach Pirelli.

Dramat Grzyba, pech Lefebvre’a i awaria Allena

Rajd nie oszczędzał zawodników. Grzegorz Grzyb, trzykrotny mistrz Polski, dachował na zakręcie 9,4 km po starcie OS2. Choć udało mu się postawić auto na koła i kontynuować jazdę, ostatecznie wycofał się z powodu uszkodzeń.

Stéphane Lefebvre uszkodził przednie koło w swoim Yarisie i nie ukończył OS2 w odpowiedniej kolejności. Philip Allen zmagał się z awarią pompy paliwa, a Martin László musiał zmienić oponę już na pierwszym odcinku dnia.

Abramowski i Carlberg na czele

W kategorii ERC3 świetnie spisuje się Tymek Abramowski (Ford Fiesta Rally3), który po OS2 objął prowadzenie nad Adamem Sroką. Mimo iż Ville Vatanen (Renault Clio Rally3) był najszybszy na OS3, traci do lidera 3,9 s.

W Junior ERC Calle Carlberg w Oplu Corsie Rally4 popisał się na OS2 najlepszym czasem i wyprzedził Jaspara Vahera (Lancia Ypsilon Rally4), który prowadził po pierwszym dniu.

Co dalej?

Po 30-minutowej przerwie serwisowej w Mikołajkach zawodnicy wrócą na trasę o 15:30, gdzie ponownie zmierzą się z odcinkiem Świętajno. Zwieńczeniem pierwszego etapu będzie superoes na Arenie Mikołajki, zaplanowany na godzinę 19:00.

Klasyfikacja generalna po OS4 Rajd Polski 2025

Pozycja Załoga Auto Czas Strata
1 Sesks Mārtiņš – Francis R. Škoda Fabia RS Rally2 27:38.6
2 Korhonen Roope – Viinikka Anssi Toyota GR Yaris Rally2 27:44.2 +5.6
3 Marczyk M. – Gospodarczyk S. Škoda Fabia RS Rally2 27:47.2 +8.6
4 Reiersen Isak – Gustavsson S. Škoda Fabia RS Rally2 27:55.8 +17.2
5 Østberg Mads – Bernacchini G. Citroën C3 Rally2 27:57.4 +18.8
6 Armstrong Jon – Byrne Shane Ford Fiesta Rally2 27:58.6 +20.0
7 Mabellini Andrea – Lenzi V. Škoda Fabia RS Rally2 28:09.4 +30.8
8 Tempestini Simone – Itu Sergiu Škoda Fabia RS Rally2 28:20.0 +41.4
9 Johansson Mille – Grönvall J. Škoda Fabia RS Rally2 28:26.0 +47.4
10 Matulka Jakub – Syty Damian Škoda Fabia RS Rally2 28:29.6 +51.0
11 Bubik Krzysztof – Sadowski A. Škoda Fabia R5 28:59.8 +1:21.2
12 McRae Max – Fair Cameron Citroën C3 Rally2 29:07.0 +1:28.4
13 Brzeziński Jakub – Gerber J. Citroën C3 Rally2 29:18.1 +1:39.5
14 Byśkiniewicz Ł. – Siatkowski D. Škoda Fabia R5 evo 29:23.1 +1:44.5
15 Gabryś Zbigniew – Dymurski D. Škoda Fabia RS Rally2 29:24.4 +1:45.8

Źródło: fiaerc.com

Idź do oryginalnego materiału