ORLEN OIL 81. Rajd Polski stanowi trzecią rundę sezonu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Jednocześnie jest to jedyna runda RSMP rozgrywana na szutrowej nawierzchni. Przykłady poprzednich lat oraz analiza bieżącej dynamiki cyklu pozwala nam przewidzieć, kto w ten weekend na Mazurach może prezentować najlepsze tempo. Natomiast forma kilku załóg wciąż pozostaje niewiadomą. Czy w Mikołajkach czekają nas niespodzianki?
Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z firmą ORLEN OIL
RSMP gotowe na ORLEN OIL 81. Rajd Polski
Dwie rozegrane do tej pory rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2025 utworzyły nam pewien konkretny schemat rywalizacji. Przed szereg dosyć wyraźnie wysunęli się Jakub Matulka i Damian Syty. Oni wygrali zarówno Rajd Świdnicki, jak i Rajd Nadwiślański. Co więcej, dosyć solidnie punktowali również na Power Stage’ach, dzięki czemu z dorobkiem 68 punktów prowadzą w klasyfikacji generalnej. W tym momencie 15 punktów tracą do nich drudzy Jarosław Szeja i Marcin Szeja, zaś 3 oczka za braćmi z Ustronia są Grzegorz Grzyb i Adam Binięda.
Najistotniejszym faktem w kontekście ORLEN OIL 81. Rajdu Polski jest to, iż do rywalizacji w mistrzostwach Polski tradycyjnie zgłosili się Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk. To oni bez cienia wątpliwości są zdecydowanymi faworytami do zwycięstwa i do zainkasowania maksymalnej liczby punktów. Wydaje się, iż wszelkie papiery do walki o podium – prawdopodobnie o 2. jego stopień – mają Kuba Matulka i Damian Syty. Ku takim wnioskom prowadzi nas nie tylko aktualna sytuacja w RSMP, ale także to, co dzieje się w ERC.
Kto uzupełni podium?
Zasadnicza przewaga Matulki i Sytego jest taka, iż startują oni w Rajdowych Mistrzostwach Europy i mają za sobą dwie szutrowe rundy „na świeżo”. Jakkolwiek by nie patrzeć – to 370 kilometrów szutrowej rywalizacji, połączonej z intensywnymi testami. To oczywiście przekłada się na ciągłą pracę nad ustawieniami, odpowiednie czucie samochodu na szutrze i pewność siebie, zbudowaną chociażby na niezwykle szybkim Królewskim Rajdzie Skandynawii. Faktem jest, iż Kuba i Damian nie osiągnęli w dwóch szutrowych rundach ERC spektakularnych sukcesów. Natomiast to nie musi mieć większego znaczenia. Tegoroczny sezon ERC i przeszłość Rajdu Polski pokazuje, iż to Marczyk i Gospodarczyk są faworytami do zwycięstwa w stawce RSMP. Natomiast jednocześnie Matulka i Syty mają wyraźną przewagę nad pozostałymi rywalami z naszego rodzimego cyklu. Chociażby tę przewagę dwóch szutrowych rajdów przejechanych w ostatnich tygodniach – odpowiedniego „wjeżdżenia” i pewności siebie.
Oczywiście nie możemy nigdy niczego zakładać na 100 procent, bo to sport – to rajdy samochodowe. Rajd Polski jest imprezą o skomplikowanej charakterystyce – z jednej strony jest to impreza bardzo szybka, z drugiej trudna technicznie. Natomiast w tym momencie – na papierze – wszystko wskazuje na to, iż w kontekście walki o mistrzostwo Polski Matulka i Syty powinni powiększyć swoją przewagę nad bezpośrednimi rywalami. ORLEN OIL 81. Rajd Polski powinien ich przybliżyć do osiągnięcia upragnionego celu.
Na nich rywalizacja się nie kończy
Totalną zagadką jest to, jakim tempem pojadą pozostali. Jarosław Szeja nie ma zbyt dużego doświadczenia na szutrze, natomiast bracia z Ustronia po raz pierwszy stanęli na podium RSMP właśnie na szutrowym Rajdzie Podlaskim. Podczas Rajdu Polski przed dwoma laty Szejowie pierwszego dnia wycofali się z rywalizacji po uszkodzeniu miski olejowej, jednak podczas drugiego etapu zdołali pokonać Grzegorza Grzyba i Adama Biniędę. Aktualni mistrzowie Polski wygrywali już szutrowe oesy w RSMP, więc nie możemy definitywnie stwierdzić, iż nie będą liczyli się w Mikołajkach w walce o podium.
Absolutnie z tej walki nie możemy wykluczyć też Grzegorza Grzyba i Adama Biniędy, bo oni jednak szutrowego doświadczenia mają całkiem sporo. Jest to załoga, która w RSMP rajdy na szutrowej nawierzchni potrafiła choćby wygrywać. Zagadką jest też tempo Jakuba Brzezińskiego i Jakuba Gerbera. „Colinowi” ani doświadczenia, ani przede wszystkim tempa, na szutrach absolutnie nie brakuje. Jarosław Kołtun i Zbigniew Gabryś w tym sezonie jeszcze na podium RSMP nie stali. Natomiast oni z szutrami znają się całkiem nieźle, chociażby za sprawą przejechanych rajdów zimą, czy setek kilometrów testów przed sezonem. W żadnym wypadku nie wolno lekceważyć takiej wiedzy na temat luźnej nawierzchni.
ORLEN OIL 81. Rajd Polski zwiastuje ogromne emocje
Co przyniesie nam ORLEN OIL 81. Rajd Polski w kontekście RSMP? Pierwszoplanowych postaci upatrujemy raczej w Marczyku i Matulce, natomiast tempo pozostałych jest tak naprawdę zagadką, bo to pierwsza szutrowa runda mistrzostw kraju od 2 lat. W tym okresie dynamika w RSMP kompletnie się zmieniła. Jak to się ładnie mówi – wiemy, iż nic nie wiemy. Niezwykle ekscytująco zapowiada się też walka wśród samochodów Rally3. Igor Widłak, Tymek Abramowski, Adrian Rzeźnik, czy Hubert Kowalczyk – to stała ekipa bywalców na trasach ERC. Oni zmierzą się m.in. z niezwykle szybkim na trasach RSMP Michałem Chorbińskim oraz powracającym do ścigania Adamem Sroką. Śledzenie czasów będzie tutaj bardzo interesujące.
Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z firmą ORLEN OIL, sponsorem tytularnym Rajdu Polski. Spółka ORLEN OIL zajmuje się produkcją i dystrybucją środków smarnych oraz produktów dla motoryzacji.
Zdjęcie główne: @World / Red Bull Content Pool