
Sébastien Ogier po raz kolejny udowodnił, iż jest prawdziwą legendą Rajdowych Mistrzostw Świata. Francuski kierowca, wspierany przez swojego pilota Vincenta Landaisa, odniósł swoje siódme zwycięstwo w Rajdzie Portugalii, ustanawiając tym samym nowy rekord i przyczyniając się do piątego z rzędu triumfu zespołu Toyota Gazoo Racing w okresie WRC 2025.
Dramatyczna walka o zwycięstwo – awaria Tänaka przechyliła szalę
Choć końcowy wynik może sugerować dominację Ogiera, rzeczywistość była znacznie bardziej dramatyczna. Przez większość rajdu prowadził Estończyk Ott Tänak z Hyundaia, ale jego marzenia o zwycięstwie rozwiały się podczas sobotniego odcinka Amarante 2, gdy w jego i20 N Rally1 doszło do awarii wspomagania kierownicy. Ta pechowa usterka zepchnęła Tänaka na trzecie miejsce i otworzyła Ogierowi drogę do objęcia prowadzenia.
Z przewagą 27,6 sekundy nad Kalle Rovanperą (również z Toyoty), Ogier rozpoczął ostatni dzień zmagań w uprzywilejowanej pozycji. Mimo świetnych przejazdów zarówno Tänaka, który zdobył komplet punktów za tzw. Super Sunday, jak i Rovanpery, nikt nie był w stanie odebrać Ogierowi zasłużonego zwycięstwa.
Toyota nie do zatrzymania – komplet zwycięstw w sezonie
Rajd Portugalii potwierdził dominację Toyoty w okresie 2025. Wszystkie pięć dotychczasowych rund WRC zakończyło się zwycięstwami kierowców tej japońskiej marki – Ogiera, Rovanpery oraz Elfynsa Evansa. To niespotykana seria, która umacnia zespół Toyoty jako lidera w klasyfikacji producentów.
Po rajdzie Ogier nie krył radości:
„Myślę, iż to coś, z czego mogę być dumny, sposób, w jaki udało mi się pozostać konkurencyjnym po tych wszystkich latach”. Dziękuję zespołowi – świetnie się jeździło w ten weekend.
„Ott latał [jak] szalony, ale może trochę za bardzo – nie wiem. Z naszej strony, zarządzanie wyścigiem to zdecydowanie nasz kunszt, więc jestem szczęśliwy. Siedem razy tutaj w Portugalii, nieźle.”
Kluczowe przetasowania w klasyfikacji kierowców WRC
Rovanperä, mimo iż przegrał bezpośrednią walkę o drugie miejsce z Tänakiem, zdołał zmniejszyć stratę punktową do lidera klasyfikacji – Elfynsa Evansa – do 30 oczek. Sam Evans ukończył rajd na szóstym miejscu po problematycznym piątku, podczas którego pełnił rolę „czyściciela trasy”.
Tänak awansował na czwarte miejsce w tabeli, wyprzedzając Thierry’ego Neuville’a, który w Portugalii musiał zmagać się z niestabilnym tyłem auta, co kosztowało go cenne sekundy i finalnie czwarte miejsce w rajdzie.
Słabsze tempo rywali i nadzieje na poprawę w Sardynii
Takamoto Katsuta zaliczył rozczarowujący występ, który przypieczętował obrotem na przedostatnim odcinku specjalnym. Piątkowe tempo dawało nadzieję na podium, ale ostatecznie Japończyk zakończył rywalizację na piątym miejscu, ponad minutę za Neuville’em.
Z kolei Josh McErlean z zespołu M-Sport Ford pokazał jedno z najbardziej równych temp w swojej karierze, finiszując na ósmej pozycji, tuż przed zespołowym kolegą Grégoirem Munsterem. Dziesiątkę zamknął zwycięzca klasy WRC2 – Oliver Solberg.
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak zajęli 6. miejsce w klasyfikacji WRC2 Challenger oraz 11. w WRC2.
Kolejny przystanek – Rajd Sardynii 2025
Rywalizacja w WRC nie zwalnia tempa. Już w dniach 5–8 czerwca odbędzie się kolejna runda sezonu – Rajd Włoch na Sardynii, znany z ekstremalnych temperatur i wymagających, szutrowych tras. Czy Toyota utrzyma nieskazitelny bilans zwycięstw? Czy Tänak i Hyundai zdołają odpowiedzieć? Odpowiedzi poznamy już za kilka tygodni.
Klasyfikacja generalna Rajdu Portugalii 2025
1 | Sébastien Ogier / Vincent Landais | Toyota GR Yaris Rally1 | — |
2 | Ott Tänak / Martin Järveoja | Hyundai i20 N Rally1 | +8.7s |
3 | Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen | Toyota GR Yaris Rally1 | +12.2s |
4 | Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe | Hyundai i20 N Rally1 | +38.5s |
5 | Takamoto Katsuta / Aaron Johnston | Toyota GR Yaris Rally1 | +1:41.9 |
6 | Elfyn Evans / Scott Martin | Toyota GR Yaris Rally1 | +2:31.0 |
7 | Sami Pajari / Marko Salminen | Toyota GR Yaris Rally1 | +2:38.3 |
8 | Josh McErlean / Eoin Treacy | Ford Puma Rally1 | +5:12.3 |
9 | Grégoire Munster / Louis Louka | Ford Puma Rally1 | +5:57.5 |
10 | Oliver Solberg / Elliott Edmondson | Toyota GR Yaris Rally2 | +9:15.1 |
Źródło: WRC.com