Tänak triumfuje w piekielnym Rajdzie Akropolu 2025! Hyundai wraca na szczyt

rallypl.com 5 godzin temu

Ott Tänak wraz z pilotem Martinem Järveoją odnieśli swoje pierwsze zwycięstwo w okresie WRC 2025, dominując w legendarnej, ekstremalnie trudnej rundzie w Grecji – Rajdzie Akropolu.

Estończyk, mimo dramatycznej końcówki i problemów z przekładnią na ostatnim odcinku, dowiózł przewagę do mety i sięgnął po zwycięstwo z przewagą 32,8 sekundy.

To pierwsze zwycięstwo Hyundaia od Rajdu Europy Centralnej w 2024 roku oraz koniec imponującej serii zwycięstw Toyoty w tym sezonie.

Rajd pełen zwrotów akcji i dramatycznych awarii

Tänak był w świetnej formie przez cały weekend. Wygrał dwa z czterech odcinków specjalnych w niedzielę, a przez większość rajdu kontrolował tempo z przodu stawki. Problemy zaczęły się dopiero na ostatnim oesie – tzw. Wolf Power Stage, gdzie awaria skrzyni biegów zmusiła go do jazdy „na przetrwanie”.

Hyundai Motorsport GmbH

Mimo to Estończyk dowiózł zwycięstwo, które przywraca go do gry o tytuł – w tej chwili traci tylko 12 punktów do lidera Elfynsa Evansa, a przed nim jego domowy rajd w Estonii oraz szybki klasyk w Finlandii.

Podium dla Ogiera i Fourmaux – punkt zwrotny w walce o mistrzostwo?

Sébastien Ogier zakończył rajd na drugim miejscu, notując już piąte podium w piątym występie w sezonie. Mistrz świata wykorzystał nowe, miękkie opony w końcówce i wygrał Power Stage, minimalizując straty do Tänaka.

Na trzecim stopniu podium zameldował się Adrien Fourmaux w Hyundaiu, co oznacza jego drugie podium w karierze. Po sobotnich problemach z zawieszeniem Francuz wrócił do gry i zdobył ważne punkty – to jego pierwszy wynik w punktach od Rajdu Wysp Kanaryjskich w kwietniu.

Evans i Neuville z trudnym weekendem – awarie, przebicia, ograniczone straty

Elfyn Evans, lider klasyfikacji generalnej, mimo roli „czyściciela trasy” w piątek, dowiózł czwarte miejsce. Bonusowe punkty z Power Stage pozwoliły mu utrzymać prowadzenie w mistrzostwach.

Thierry Neuville zakończył rajd na piątej pozycji. Belg przez cały weekend zmagał się z przeciwnościami: przebite opony, uszkodzony amortyzator i tajemniczy problem techniczny, który zmusił go do restartu auta na przedostatnim odcinku.

Oliver Solberg wygrywa WRC2 i wskakuje do czołówki

Grégoire Munster był blisko punktów, ale jego Ford Puma Rally1 został wycofany przez M-Sport z powodu awarii technicznej. To otworzyło drogę dla Olivera Solberga, który nie tylko wygrał WRC2, ale też awansował na szóste miejsce w klasyfikacji generalnej.

Za nim uplasowali się kolejno Gus Greensmith i Yohan Rossel – ich walka o drugie miejsce w klasie WRC2 trwała niemal do końca rajdu. W pierwszej dziesiątce znaleźli się także Kajetan Kajetanowicz oraz Alejandro Cachón.

Co dalej? Rajd Estonii może zmienić wszystko

Kalle Rovanperä i Takamoto Katsuta, mimo wcześniejszych problemów, ukończyli rajd po restarcie. Niestety nie zdobyli znaczących punktów – obaj stracili czas na wymianach kół.

Kolejna runda WRC – Rajd Estonii – odbędzie się w dniach 17–20 lipca 2025. Dla Tänaka będzie to domowa runda i najważniejszy moment w jego walce o tytuł mistrza świata. Po niej zawodników czekają szybkie, fińskie odcinki specjalne, gdzie różnice mogą być minimalne, a każdy błąd – kosztowny.

Klasyfikacja generalna Rajdu Akropolu 2025

Pozycja Załoga Samochód Strata
1 Ott Tänak – Martin Järveoja Hyundai i20 N Rally1
2 Sébastien Ogier – Vincent Landais Toyota GR Yaris Rally1 +32.8
3 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria Hyundai i20 N Rally1 +3:09.8
4 Elfyn Evans – Scott Martin Toyota GR Yaris Rally1 +3:31.1
5 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe Hyundai i20 N Rally1 +6:09.5
6 Oliver Solberg – Elliott Edmondson Toyota GR Yaris Rally2 +10:34.7
7 Gus Greensmith – Jonas Andersson Škoda Fabia RS Rally2 +11:28.5
8 Yohan Rossel – Arnaud Dunand Citroën C3 Rally2 +11:43.7
9 Kajetan Kajetanowicz – Maciej Szczepaniak Toyota GR Yaris Rally2 +12:56.7
10 Alejandro Cachón – Borja Rozada Toyota GR Yaris Rally2 +14:19.9
11 Martin Prokop – Michal Ernst Škoda Fabia RS Rally2 +14:54.5
12 Josh McErlean – Eoin Treacy Ford Puma Rally1 +16:46.1

Źródło: wrc.com

Idź do oryginalnego materiału