David Dziwok – 18-latek w Porsche

rallyandrace.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: David Dziwok – 18-latek w Porsche


David Dziwok rozpocznie w ten weekend nowy rozdział swojej kariery. Po licznych sukcesach w przednionapędowych samochodach turystycznych przechodzi do klasy GT i to od razu do pucharowego Porsche 911 GT3 Cup (992). 18-letni zawodnik wystartuje w nadchodzącym sezonie Porsche Sprint Challenge Central Europe.

Motorsport we krwi

David nie trafił do świata wyścigów przypadkiem – pasję do motorsportu zaszczepił mu ojciec, Franz Dziwok, który z sukcesami startuje w wyścigach, głównie za kierownicą Porsche. W wyścigowej rodzinie Dziwoków ściga się już również młodszy brat Davida, Filip. Wszyscy trzej nieraz dzielili tor, łącząc rywalizację z rodzinną współpracą i wzajemnym wspieraniem się w rozwoju.

Trofeo di serie – początek błyskotliwej kariery

David zadebiutował w wyścigach w pucharze Trofeo di serie, który powstał jako kontynuacja tradycji wyścigów małych samochodów miejskich po zakończeniu Pucharu Kii Picanto. Już w wieku 16 lat odniósł pierwsze zwycięstwo na torze Slovakia Ring, a w kolejnym sezonie powtórzył ten wyczyn.

Fot. MSP Competition

Rok 2024 przyniósł mu największy dotychczasowy sukces – tytuł mistrza Trofeo di serie. Choć opuścił jedną rundę, dzięki pięciu zwycięstwom i kompletowi punktów w Brnie, Pannónia Ringu oraz Balaton Parku, do ostatniego weekendu sezonu w Poznaniu przystępował jako lider. W decydującej rozgrywce pokonał dwukrotnego mistrza Piotra Ławskiego oraz regularnego Rafała Paprotę, sięgając po upragniony tytuł.

Clio Cup Bohemia – pierwszy międzynarodowy test

Kolejnym krokiem był debiut w Clio Cup Bohemia za kierownicą Renault Clio V. Dołączył do zespołu Carpek Racing, gdzie jego zespołowym kolegą był utytułowany Tomáš Pekař. Już podczas pierwszego weekendu wyścigowego zdobył czwarte i trzecie miejsce, a na Red Bull Ringu zdominował stawkę – wygrał kwalifikacje, oba wyścigi i uzyskał najszybsze okrążenia.

Fot. Grzegorz Kozera

Sezon nie obył się bez trudności – kontuzja Pekařa zmusiła Davida do przejęcia roli lidera zespołu, a presja walki o tytuł okazała się dużym wyzwaniem. Mimo kilku błędów młody Polak zakończył sezon na wysokim, czwartym miejscu w klasyfikacji generalnej, tracąc jedynie siedem punktów do podium.

Spełnione marzenie o rajdach

Jeszcze przed rozpoczęciem nowego sezonu wyścigowego David spełnił jedno ze swoich marzeń – zadebiutował w rajdach. W grudniu wziął udział w 62. Rajdzie Barbórka, startując w Peugeocie 208 R2, pilotowany przez Rafała Piotrowskiego – swojego rywala z Trofeo di serie. Choć była to jednorazowa przygoda, pokazała wszechstronność i odwagę młodego kierowcy.

Sezon 2025 – Porsche i nowa era

Przejście do samochodu GT w wieku zaledwie 18 lat to ogromny krok, ale David Dziwok wielokrotnie udowadniał, iż potrafi gwałtownie uczyć się nowych maszyn i błyskawicznie odnaleźć się w konkurencyjnej stawce. w okresie 2025 zadebiutuje w Porsche Sprint Challenge Central Europe, gdzie rywalizować będzie w modelu Porsche 911 GT3 Cup generacji 992.

Fot. Porsche Sprint Challenge Central Europe

Cykl obejmuje pięć rund: Slovakia Ring, Red Bull Ring, Balaton Park, Tor Poznań i Autodrom Brno. W każdej z nich odbędą się dwa wyścigi sprinterskie i jeden długodystansowy. Polska runda zaplanowana została na początek lipca, co może oznaczać wyjątkowo trudne warunki – wysokie temperatury i wymagający tor w Poznaniu.

Nowy rozdział

Debiut w Porsche to nie tylko ogromny krok w karierze, ale też jasny sygnał, iż David Dziwok nie zamierza zwalniać tempa. Z wyścigów miejskimi hatchbackami do świata samochodów GT – jego droga przypomina wiele historii sukcesu w międzynarodowym motorsporcie. Teraz czas, by potwierdzić swój talent na jeszcze wyższym poziomie.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału