
Andrea Mabellini zaprezentował znakomitą formę i żelazne nerwy, obejmując prowadzenie po sobotnich odcinkach Rajdu Węgier w ramach FIA ERC 2025.
Podczas gdy wielu kierowców padło ofiarą trudnych warunków na trasie, Włoch w samochodzie Škoda Fabia RS Rally2, zdominował dzień wygrywając aż cztery z sześciu odcinków specjalnych.
Korhonen w pogoni, Armstrong traci szansę przez defekty
Roope Korhonen z zespołu MRF Tyres, przez większość dnia próbował dotrzymać kroku Mabelliniemu. Po porannej pętli Włoch miał 4,0 sekundy przewagi, którą powiększył do 10,6 sekundy na zakończenie dnia. Korhonen miał jednak pecha – podczas drugiego przejazdu przez wymagający odcinek Kislőtér wjechał w kurz po Fordzie Jon’a Armstronga, co kosztowało go cenne sekundy i chwilowe spadnięcie w klasyfikacji. Organizatorzy przywrócili mu ostatecznie drugą pozycję po skorygowaniu czasu.
Armstrong, który do momentu problemów znajdował się na trzeciej pozycji, musiał dwukrotnie zatrzymać się z powodu kapcia– jego auto wymagało dwóch zmian kół. Pechowy etap odebrał mu szansę na punkty i przekreślił wcześniejsze osiągnięcia.

Tempestini powraca do gry i zamyka podium
Simone Tempestini, zeszłoroczny triumfator Rajdu Węgier, utrzymał stabilne tempo i wykorzystał potknięcia rywali, by zakończyć dzień na trzecim miejscu. Rumuński kierowca w Škodzie na oponach Michelin tracił 30,8 sekundy do lidera.
Tuż za nim uplasował się Miko Marczyk, który toczył zaciętą walkę o podium z Mads’em Østbergiem (Citroën C3 Rally2). Marczyk zakończył dzień z przewagą 3,7 sekundy nad Norwegiem. Szóste miejsce przypadło utalentowanemu Isakowi Reiersenowi.
Polacy i gospodarze w czołówce, McRae nadrabia straty
W pierwszej dziesiątce znalazł się jeszcze jeden Polak – Jakub Matulka – który uplasował się tuż przed węgierskim trio: Martinem László, Gáborem Németem i Sásą Ollé. Ollé nie tylko utrzymuje się w czołówce, ale także prowadzi w klasie ERC Masters z przewagą 28,2 sekundy nad Jos’em Verstappenem.
Max McRae zdołał awansować na 18. miejsce po dramatycznym piątku, kiedy to wypadek na odcinku super specjalnym zepchnął go na 63. pozycję.
Walka w klasach ERC3, ERC4 i Junior – Carlberg i Charpentier na prowadzeniu
W klasie ERC3 prowadzenie objął Tristan Charpentier, wyprzedzając Igora Widłaka o ponad dwie minuty po tym, jak Tymoteusz Abramowski uszkodził opony i chłodnicę w piątym odcinku. W kategorii Junior ERC oraz ERC4 liderem jest Calle Carlberg z zespołu Opel Motorsport. Szwed ma 46,2 sekundy przewagi nad Estończykiem Jasparem Vaherem, prowadzącym nową Lanciię Ypsilon Rally4 HF.
Przed nami decydująca niedziela
Rajd Węgier zakończy się w niedzielę, kiedy to załogi zmierzą się z sześcioma ostatnimi odcinkami o łącznej długości 82,26 kilometra. Przewaga Mabelliniego nie jest duża, a walka o podium zapowiada się wyjątkowo emocjonująco.
Klasyfikacja generalna Rajdu Węgier 2025 po pierwszym etapie
1 | #2 Mabellini Andrea / Lenzi V. | Škoda Fabia RS Rally2 | 1:01:17.9 |
2 | #1 Korhonen Roope / Viinikka Anssi | Toyota GR Yaris Rally2 | +10.6 |
3 | #10 Tempestini Simone / Itu Sergiu | Škoda Fabia RS Rally2 | +30.8 |
4 | #3 Marczyk M. / Gospodarczyk S. | Škoda Fabia RS Rally2 | +38.2 |
5 | #4 Østberg Mads / Eriksen T. | Citroën C3 Rally2 | +41.9 |
6 | #70 Bútor Róbert / Tagai R. | Citroën C3 WRC | +57.5 |
7 | #22 Reiersen Isak / Gustavsson S. | Škoda Fabia RS Rally2 | +1:26.7 |
8 | #5 Matulka Jakub / Syty D. | Škoda Fabia RS Rally2 | +1:45.5 |
9 | #12 László Martin / Bán Viktor | Škoda Fabia RS Rally2 | +2:04.3 |
10 | #25 Német Gábor / Németh G. | Škoda Fabia RS Rally2 | +2:27.4 |
Źródło: fiaerc.com